Szybka strona jest jednym z wyznaczników prawidłowo działającej storny. Długie ładowanie materiałów na stronie jest uciążliwe i w wielu przypadkach kończy się opuszczeniem strony. Jest to również jeden w powodów, dla których użytkownicy nie dokonują zakupów na stronach sklepów internetowych, co jest przyczyną spadku konwersji. Poznaj czym jest PageSpeed Insight i w czym może pomóc.

PageSpeed Insight – co to?

PageSpeed Insight jest narzędziem, a właściwie zestawem danych, który wyznacza jak szybki dostęp do zasobów ma Twoja strona internetowa. Jest to jedno z narzędzi dostępnych od Google. Jego zadaniem jest pomiar i wyszczególnienie informacji na temat prędkości ładowania się witryny internetowej. Narzędzie to wyznacza również wydajność strony. Chcąc zadbać zarówno o szybkość, jak i wydajność storny należy zainwestować w hosting, który poprawi działanie strony w każdym jej aspekcie.

W skład PageSpeed Insight wchodzi szereg dyspozycji i dyrektyw dzięki, którym łatwiej jest zlokalizować błędy lub inne uchybienia strony WWW. Narzędzie przeprowadza analizę, która pozwala przywrócić stronę internetową do odpowiedniego stanu.

Działanie narzędzia PageSpeed Insight

PageSpeed Insight pozwala wykonać test prędkości i jest to pierwszy krok w kierunku szybko działającej strony. Strona testowa pozwala wkleić odpowiedni adres URL, czyli adres strony internetowej, którą chcemy sprawić. Po wklejeniu adresu w odpowiednie pole należy kliknąć “Analizuj”. Pozwala to wygenerować raport, który dzieli się na dwie sekcje. Sekcje dotyczą wydajności strony na urządzeniach desktopowych i mobile. Wynik raportu określany jest w skali od 0 do 100 punktów. Przedział prezentuje się następująco:

  • 0-49 punktów – strona wymagająca poprawy,
  • 50-89 punktów – stan pośredni, strona jest akceptowalna, ale nadal wymaga udoskonalenia
  • 90-100 punktów – strona oceniana jako prawidłowa.

Uzyskany raport daje wiele wskazówek. Nie tylko określa on, które elementy witryny należy poprawić, ale sugeruje, w jaki sposób można go zoptymalizować. Jest to duże ułatwienie, jeśli chodzi o pracę nad poprawą jakości strony. Wskazówki można znaleźć w takich sekcjach raportu jak: Możliwości i Diagnostyka.

Co weryfikuje to narzędzie?

Raport, który uzyskujemy po analizie weryfikuje wydajność strony, która opiera się na czterech głównych parametrach. Wszystkie one pojawiają się pod koniec analizy w generalnym podsumowaniu. Parametrami są:

  • First Contentful Paint (FCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

First Contentful Paint

FCP to parametr określający moment, gdzie użytkownik widzi pierwszy, dowolny element na stronie. Na ten wyznacznik wpływa przede wszystkim chwila załadowania się kodu HTML, a także czas reakcji serwera, który jest podawany jako TTFB. Oto dostępne rozwiązania, które mogą wpłynąć na poprawę tego parametru:

  • optymalizacja kodu HTML
  • zapewnienie widoczności tymczasowych czcionek podczas ładowania właściwych
  • eliminacja zasobów blokujących renderowanie
  • inwestycja w wydajny i szybki hosting.

First Input Delay

FID to parametr mierzący czas od wykonania czynności przez użytkownika do chwili uzyskania odpowiedni. Przykładem może być kliknięcie w formularz i przejście do niego. Wyznacznikiem tego parametru jest interaktywność, którą według zasad UX powinna wynosić do 100 milisekund. Do tego parametru wlicza się działania bezpośrednie, czyli wybór docelowego linku. W celu poprawy tego parametru zaleca się:

  • minimalizację pracy głównego wątku
  • usunięcie wszelkich animacji, które wydłużają ten proces
  • ograniczenie wpływu zewnętrznego kodu
  • unikanie generacji przycisków w technologii JavaScript.

Largest Contentful Paint

LCP wyznacza czas, w którym największy fragment zawartości strony jest w pełni dostępny. Według wyznaczników LCP element, który jest najcięższy powinien załadować się w przeciągu 2,5 sekundy. Zazwyczaj są to pliki graficzne lub wideo. Poprawa czasu ładowania LCP polega na:

  • kompresji zdjęć
  • używania nowoczesnych formatów graficznych
  • ograniczeniu sliderów, karuzeli czy animacji
  • optymalizacji CSS, JS i czcionek internetowych.

Cumulative Layout Shift

CLS jest ostatnim już parametrem i ocenia moment, gdzie na stronie ustabilizowały się poszczególne układy. Chodzi tutaj o brak przesunięć treści czy plików graficznych. Ocena tego wskaźnika mierzona jest w skali od 0 do 1, gdzie według zaleceń UX maksymalnie powinien on wynosić 0.1. Na poprawę CLS wpływa:

  • ograniczenie sliderów, karuzeli czy animacji
  • dopasowane rozmiary zdjęć i wideo.

Wynik testu a pozycjonowanie

Szybka i wydajna strona będzie lepiej pozycjonowana. Szybkość strony wpływa na wiele innych aspektów, dlatego czasem nawet w pośredni sposób wpływa na SEO. W przypadku podobnych profili, które ukierunkowane są na te same frazy kluczowe, domeną rankingującą może się okazać właśnie szybkość ładującego się układu. Szybkość strony wpływa również na wyznacznik user friendly.

Optymalizacja zasobów pozwoli zwiększyć szybkość ładowania strony. W przypadku kiedy chcemy zbadać maksymalny ruch na stronie, warto zainteresować się testami obciążonymi. Pozwolą one poznać na jaki maksymalny ruch na stronie możemy sobie pozwolić i ile danych jednocześnie strona może pobrać z serwera.

PageSpeed Insight jest bardzo przydatnym narzędziem, które pomoże zwiększyć wydajność strony, a co za tym idzie może znacząco zwiększyć konwersję na stronie. Jest to jeden z kluczowych elementów wchodzących w skład UX, a także SEO.

Dlatego warto zlecić UX/UI Product Design specjalistą. Tak by Twoja strona, czy aplikacja była przygotowana do lekkiego i szybkiego użytkowania przez klientów.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *