Czy kiedyś pomyślałeś, ile codziennie mijasz w sklepie opakowań na półkach? Może zdarzyło Ci się oglądać podobnie wyglądające produkty, kiedy nagle dostrzegłeś mały szczegół na jednym z opakowań i z zaciekawieniem po niego sięgnąłeś? A może kupujesz produkt jakieś marki tylko dlatego, że ma praktyczne zaprojektowane opakowanie, dzięki czemu mniej czasu tracisz na jego otwieranie?
Pytania te pokazują, jak ważne powinno być dla firmy opakowanie produktu. Właściciele powinni pamiętać, że to nie tylko sama marka sprzedaje towar. Także opakowanie jest za to odpowiedzialne. Producent musi liczy się z tym, że konsument, spotykając na sklepowych półkach ogromną ilością produktów, musi zostać do nowego towaru przekonany. Dobrym na to sposobem jest zaprojektowanie opakowania z pomysłem, które przyciągnie wzrok i pozostanie w pamięci konsumenta na dłużej.
Spójność marki
Projektując opakowanie należy pamiętać, że musi być ono spójne z całą marką i jej systemem identyfikacyjnym. Nie możemy umieszczać na przykład innego koloru logo, ponieważ jest to niezgodne użycie znaku graficznego. Sam konsument może w takim przypadku nie rozpoznać firmy, a to właśnie na kliencie powinno bardzo mocno zależeć marce.
Kiedy wiemy już, że opakowanie produktu powinno być spójne z całą marką, pozostaje pytanie jak prawidłowo je zaprojektować. Po pierwsze, wszelkie działania powinniśmy rozpocząć od analizy i badań rynku. Musimy określić grupę docelową, do której będzie kierowany produkt. Należy uwzględnić w badaniach także znaczenie koloru, formy czy nawet kształtu. To wszystko pozwoli nadać kierunek dalszym działaniom, nastawionym już na samo projektowanie opakowania. Pomoże to dobrze umiejscowić produkt na rynku.
Opakowanie jest dla klienta
Mając określoną grupę docelową do swojego produktu, należy z myślą o niej projektować opakowanie. Trzeba pamiętać, że to klientowi, a nie nam ma się podobać to, jak będzie ono wyglądać. To on będzie sięgał po ten, a nie inny towar. Dlatego zupełnie inaczej zostanie zaprojektowane opakowanie z segmentu dóbr luksusowych, a inaczej produkty przeznaczone dla matek z dziećmi.
Warto w tym momencie pomyśleć o praktycznej stronie opakowania. Często może to zaważyć na ocenie produktu ze strony konsumenta. Sami możemy pewnie podać niejeden przykład z własnego życia – trudne w otwarciu kartonowe opakowania serów, spływające krople soku po butelce. Takie detale niekiedy potrafią sprawić, że sięgniemy po opakowanie innej firmy.
Praktyczne zastosowanie opakowania można również wykorzystać jako jeden z atutów marki. Wystarczy wpaść na pomysł, jak zużyte opakowanie konsument mógłby ponownie wykorzystać. Koncepcję tę zastosowała chociażby Nutella. Klient kupując ich produkt po zużyciu szklanego opakowania, mógł wykorzystać go jako szklankę.
Nie oszukuj klienta
Projektując opakowanie powinniśmy zawsze pamiętać o trzech ważnych elementach związanych z jasnym zakomunikowaniem klientowi: co zawiera opakowanie, do czego można użyć produkt i jakiej jest marki. Dla konsumenta istotny jest czytelny sposób przedstawienia właściwości produktu.
Opakowanie nie powinno sugerować innego produktu niż jest w rzeczywistości. Należy stawiać na jasność i czytelność w przekazie.
Należy wystrzegać się praktyk, kiedy opakowanie sugeruje inny produkt niż jest nim w rzeczywistości. Przykładem mogą być marki kosmetyczne, których opakowanie sugeruje, że w ich składzie są tylko naturalne składniki, a prawda jest zupełnie inna. Nie ma nic gorszego, kiedy klient orientuje się, że został oszukany. Odbudowanie zaufania wobec straconego konsumenta, nie jest wcale takie proste. Dlatego stawiajmy na jasność i czytelność w przekazie opakowania.
Wyróżnij z tłumu markę
Produktów będących z tej samej kategorii co nasz może być kilkadziesiąt. Jak jednak sprawić, by to właśnie nasze opakowanie zainteresowało potencjalnego klienta? Zastanówmy się nad atutami produktu. Wybierzmy kilka najważniejszych zalet i korzyści jakie przekonałyby klienta do zakupu. Dobrze by było, gdyby chociaż jeden atut wyróżniał nas na tle konkurencji. Ludzie tak naprawdę bardzo dużą uwagę przywiązują do korzyści jakie mają z zakupu danego produktu. Kiedy mocno te cechy zaakcentujemy na opakowaniu, możemy być pewni, że wzbudzimy zainteresowanie wśród klientów.
Warto niekiedy postawić na oryginalny pomysł projektu opakowania. Może on odbiegać od tego co jest dostępne na rynku, ale tylko wtedy jeżeli jest to spójne z grupą docelową. Warto też wcześniej przeprowadzić badania na ten temat, by nasz pomysł nie okazał się mało opłacalny dla firmy. Stawiając na nieszablonowy pomysł, możemy również dużo zyskać w ramach działań PR-owych. Naszym opakowaniem mogą zainteresować się magazyny czy portale, które pisząc o nas pozytywne opinie, tak naprawdę pomagają nam kreować wizerunek.
Dobrze te działania wykorzystuje polski brand kosmetyczny YOPE. Postawili oni nie tylko na naturalne składniki swoich mydeł oraz balsamów, ale mocno skupili się na opakowaniu. Dzięki temu ich projekty wyróżniają się na rynku, co doceniły klientki. Także różne magazyny lifestylowe zainteresowały się produktami marki YOPE, pokazując ich produkty i pisząc pozytywne recenzje.
Myśl o przyszłości
Projektując opakowanie należy pamiętać o jeszcze jednym bardzo ważnym elemencie. Zawsze powinniśmy myśleć o możliwości rozwoju produktu. Może w przyszłości będziemy chcieli rozwinąć linię i stworzyć kolejne produktu z danej serii. Dlatego opakowanie należy tak projektować, by było to możliwe. Takie działanie ułatwi znalezienie nowego produktu klientowi. Kiedy konsument przekona się co do jakości naszego towaru, na pewno będzie chciał przetestować kolejny. Będzie to tylko możliwe, jeżeli rozpozna go po podobnej estetyce wcześniejszych opakowań. Zawsze musimy pamiętać, że wygląd ma ułatwiać klientowi znalezienie produktu, a nie utrudniać, ponieważ przekłada się to także na wyniki sprzedaży firmy.
Zaprojektowanie opakowania, które zainteresuje klienta i będzie chciał zapoznać się z produktem, wcale nie jest takie proste. Stosując się jednak do powyższych rad na pewno unikniesz wielu błędów.