Mały błąd firmy może kosztować ją utratę reputacji wypracowaną przez lata, a w najgorszym wypadku odejście od marki wiernych klientów. Odbudowanie swojej pozycji na rynku nie jest takie proste i szybkie, potrzeba na to bardzo dużo czasu, dlatego warto mieć wcześniej przygotowany plan B.
Dzisiaj, kiedy przed zakupem możemy sprawdzić opinie na temat danego produktu oraz marki, firmy muszą pamiętać o tym jak ważne jest świadome zarządzanie ich wizerunkiem. Ludzie bardzo lubią mówić o firmie, a dzielić się złymi doświadczeniami lubią jeszcze bardziej. Dlatego marki muszą stale monitorować opinie na swój temat. Jak jednak w porę zapobiec niechcianym i przeważnie nieprawdziwym komentarzom ze strony odbiorców czy konkurencji? Warto zainteresować się pozycjonowaniem wizerunkowym.
Pozycjonowanie wizerunkowe
Niewiele firm wie, że może kontrolować wyniki wyszukiwania związane ze swoją marką, ofertą lub produktem. Właśnie w tym pomaga SEO wizerunkowe, które zapobiega wyświetlaniu w TOP 10 w wyszukiwarce negatywnych recenzji lub opinii o firmie i pomaga budować pozytywny wizerunek marki. Celem takiego pozycjonowania jest wypromowanie tych treści, które będą pokazywały firmę w dobrym świetle, kiedy klient będzie poszukiwał rekomendacji na temat produktu lub firmy. Sposobem na to jest przede wszystkim pozyskiwanie wartościowych i jakościowych linków kierujących na stronę firmy. Wpływa to bardzo dobrze na widoczność marki w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie wizerunkowe jest skierowane przede wszystkim do firm, które zmagają się ze złym wizerunkiem w oczach klientów, kiedy zostały niesprawiedliwie ocenione czy posądzone o coś lub gdy został zniszczony ich wizerunek. Firmy, które nie spotkały się jeszcze ze złymi opiniami też powinny pomyśleć o pozycjonowaniu wizerunkowym, by zapobiec w przyszłości utratę reputacji i pozycji na rynku.
Jakie mogą być prowadzone działania w ramach SEO wizerunkowego?
- prowadzenie profili firmowych w social media – moderacja komentarzy, odpisywanie na wiadomości klientów, a przede wszystkim liczy się szybkość działania
- pozycjonowanie wartościowych i jakościowych treści na temat firmy
- tworzenie i publikowanie artykułów promujących markę – ważna jest analiza grup docelowych firmy, to gdzie bywają i co czytają w internecie odbiorcy trzeba umiejętnie wykorzystać i dopasować do tego treść
- linkowanie do stron, na których pojawiają się rekomendacje dotyczące marki
- marketing szeptany na blogach, forach, portalach – komentarze muszą być autentyczne, zawierające wyłącznie prawdziwe i sprawdzone informacje
- budowanie dedykowanych stron na temat danej usługi lub produktu firmy
- zaangażowanie ambasadorów firmy, którzy ocieplą wizerunek marki i pokażą odbiorcą jej wartości i idee
Pozycjonowanie wizerunkowe, jeżeli zostanie prawidłowo wykorzystane, może przynieść długookresowe korzyści dla firmy. Nie tylko zostanie odnowiony lub wzmocniony wizerunek marki, ale pojawią się też nowi klienci.