Prowadzisz sklep internetowy, który nie sprzedaje? Masz za mały budżet, żeby wdrożyć pozycjonowanie na bardzo konkurencyjne frazy? A może nie masz pomysłu, jak wypromować swój biznes? Odpowiedź jest prosta. Należy postawić na pozycjonowanie na długi ogon.
Czym jest długi ogon?
Long Tail Keywords – to zjawisko występujące w pozycjonowaniu, odkryte w 2004 roku przez Chrisa Andersona. Zauważył on, że sklepy posiadające dużą ilość asortymentu, mogą generować większy obrót na pojedynczych produktach niż na najbardziej popularnych kategoriach, wydając dzięki temu niewielką ilość budżetu.
Fraza z długiego ogona generuje 70-80% wejść na stronę oraz większą konwersję.
Rozpoczynając współpracę z jakąś agencją w zakresie pozycjonowania, zapewne wybrałeś sobie kilkadziesiąt słów kluczowych, które są idealnie dopasowane i opisujące Twój biznes. Są to najczęściej frazy ogólne, jedno lub dwu wyrazowe. Natomiast frazy z długiego ogona są o wiele mniej popularne, ale liczone w tysiącach kombinacji. W ostatecznym rozrachunku to właśnie one generują dla Twojego biznesu 70-80% wejść oraz większą konwersję. Może wydawać się, że to stracony czas, ponieważ po co pozycjonować frazę mającą 10 czy 20 wyszukań, kiedy można skupić się na mającej 10 razy tyle. Dlatego chce Ci pokazać, jak ważny jest długi ogon.
Lepsza sprzedaż z długiego ogona
Wpisując frazę ogólną, najczęściej staramy się znaleźć ogólne informacje, bądź szukamy dopiero potencjalnego produktu, który nas zaciekawi. Gdy go znajdziemy, wracamy do wyszukiwarki i szukamy go już w konkretnych sklepach.
Przed wybraniem słów kluczowych, zadaj sobie pytanie, kto będzie Twoim potencjalnym klientem. Czy osoba szukająca po frazach „telewizor” czy „telewizor Samsung”? Statystycznie taka osoba szuka dopiero informacji o produkcie. Wpisując jednak już frazę „telewizor Samsung ue40h6400” zwiększa się prawdopodobieństwo zakupu produktu z Twojego sklepu, ponieważ klient jest dużo bardziej zdecydowana na zakup znając konkrety.

Długi ogon – tańsze i szybsze pozycjonowanie
Patrząc na ilość wyników, które prezentuje Google, możemy stwierdzić, że fraza z długiego ogona jest o wiele prostsza. Frazy tego typu mają to do siebie, że nie wymagają wielu linków prowadzących do sklepu. Czasem wystarczy tylko dobra optymalizacja kodu i poprawny opis produktu. Ważne jest, by wyróżnić się z tłumu nie tylko ceną, ale właśnie zdjęciami i unikalnym opisem produktu. Otrzymamy dzięki temu efekt w postaci wysokich pozycji w Google.
Spadek pozycji w wyszukiwarce
Pozycja w wynikach wyszukiwania nigdy nie jest dana nam na zawsze. Google nieustannie zmienia algorytm wyszukiwania i czynniki rankingowe, przez co zawsze powinniśmy być przygotowani na wahania pozycji naszej strony na interesujące nas zapytania. Pozycjonowanie na długi ogon jest skutecznym sposobem, aby zminimalizować to ryzyko. Opierając ruch na kilkudziesięciu, szczegółowych zapytaniach, prawdopodobnie nie odczujemy nawet spadku naszej pozycji dla kilku fraz. Jeśli jednak znaczna część ruchu na naszej stronie pochodzi z frazy ogólnej, ewentualne zawirowania w wynikach wyszukiwania mogą, z dnia na dzień, odbić się negatywnie na ruchu i wielkości sprzedaży generowanej przez nasz sklep internetowy.
Kolejnym plusem pozycjonowania na długi ogon jest także czas oczekiwania na pierwsze efekty. Zdobycie najwyższych pozycji na ogólnie, trudne i konkurencyjne frazy w większości przypadków wymaga wielu tygodni lub miesięcy pracy, podczas których możemy nie odnotowywać znaczących zmian w sprzedaży. Wykorzystując long tail keywords, możemy liczyć na dużo szybsze efekty i regularny wzrost ruchu, dzięki czemu nasz biznes zacznie się regularnie rozwijać.
Pozycjonowanie na długi ogon wymaga od właścicieli sklepów internetowych przede wszystkim kompleksowego podejścia. Dobrze przygotowana strategia pozycjonowania, wysokiej jakości strona internetowa, odpowiednia optymalizacji i unikalna prezentacja produktu są w tym przypadku dużo ważniejsze niż szalona pogoń za pierwszą pozycją naszej strony na jedno, ogólne zapytanie. Warto też pamiętać, że budowa solidnych fundamentów SEO, dzięki takiemu podejściu, nie wyklucza możliwości zdobycia wysoki pozycji na konkurencyjne, ogólne frazy w przyszłości.