Ile razy zdarzyło Ci się przed zakupem produktu nowej marki czytać recenzje o firmie? A może pamiętasz wyjazd do innego miasta i poszukiwanie hotelu czy miejsca z dobrym, lokalnym jedzeniem. Co wtedy robiłeś? Czytałeś opinie innych osób? A czy wiesz co tak naprawdę stało za tym, że wybrałeś tę a nie inną markę? To właśnie jej dobry PR.
Public relations nie jest aż tak doceniany jak marketing czy branding. Często firmy wręcz pomijają ten aspekt w firmie, a to właśnie od PR-u bardzo mocno zależy wizerunek marki. Dlatego PR powinien być traktowany bardziej świadomie, a często jest on sprowadzany wyłącznie do jednego z narzędzi marketingu albo wręcz mylony z nim. Przez to wiele osób nie zdaje sobie sprawy, ile korzyści płynie z zainwestowania w działania PR-owe.
Public relations w firmie
To, że jesteśmy na każdym kroku oceniani wie każdy. Tak samo dzieje się z markami. Stykamy się z nimi w sklepach, w reklamach oglądając telewizję, przeglądając strony internetowe lub czytając ulubiony magazyn. W każdej z tych sytuacji wydajemy opinię na temat danej marki. Tak samo robią potencjalni klienci firm. Sprawdzają co inni mówią o marce, jakie ma ona opinie o produktach, obsłudze. To właśnie na podstawie tego decydują się na zakup czy zaufanie firmie.
Wiele osób może nie zdawać sobie sprawy jak dużą rolę może odgrywać w takich momentach PR. Dzięki odpowiednim działaniom public relations, firma jest w stanie świadomie kontrolować wizerunek marki i zapobiegać negatywnym ocenom ze strony odbiorców. Przykładem mogą być działania marki Tymbark, która musiała zmierzyć się z negatywnymi opiniami po zapytaniu jednego z klientów dotyczącego informacji zamieszczonej na opakowaniu soków. Odpowiedź marki wprawdzie nie zadowoliła klientów, ale sam fakt, że zareagowali na zarzuty i wystosowali odpowiedź sprawiła, że sprawa ucichła. Tak na pewno by się nie stało w momencie, gdy nie odpowiedzieliby na zapytanie.
Kreowanie wizerunku firmy
PR pomaga firmom nie tylko kontrolować wizerunek, ale także nim zarządzać. Osoby zajmujące się PR dbają oto, by marka była spójna nie tylko poprzez to jak wygląda wizualnie, ale także poprzez działania komunikacyjne. To właśnie dzięki działaniom PR-owym możemy na przykład opowiadać historię marki, nie robiąc tego wcale nachalnie, a przybliżając ją potencjalnym klientom i zdobywać ich zaufanie. Dobrze o tym wie polska marka Ministerstwo Dobrego Mydła. Jak sami o sobie piszą:
Ministerstwo Dobrego Mydła to mała rodzinna manufaktura mydlarska założona przez siostry Anię i Ulę Bieluń w położony, na północnym-zachodzie kraju Kamieniu Pomorskim. Oferujemy porządne, ręcznie wyrabiane mydła i kosmetyki. Dobre surowce, dobre rzemiosło i ciężka praca – to nasz tajny plan na sukces.
Swoją historię dziewczyny świetnie przekładają na działania komunikacyjne. Ich tablica na Facebooku wypełniona jest postami, w których otwarcie mówią o tym z czego składają się produkty, opowiadają jak i gdzie powstają. Dziewczyny pokazują, że stworzenie dobrego surowca wcale nie jest takie proste i jest to ciężka praca, nad którym pracują wiele miesięcy. Produkty trafiają dopiero do produkcji, kiedy siostry Bieluń są w pełni zadowolone z końcowego efektu. Dlatego nie spotkamy tutaj niezliczonej ilości produktów do ciała, a wyselekcjonowaną ilość. Wszystko to w duchu tego, by klientki były w stu procentach zadowolone. Przekłada się to na to, że każdy nowy produkt od razu staje się hitem.
Zdobywanie zaufania klienta
Dzięki działaniom PR-owym, pozwalającym świadome zarządzać wizerunkiem, możemy budować zaufanie wobec firmy, nawiązywać bliski kontakt i długotrwałe relacje z klientami. Każda firma powinna bardzo mocno przywiązywać do tego uwagę, ponieważ to właśnie dzięki klientom marka funkcjonuje na rynku. Odbiorcy firmy są też świetną dla niej reklamą. Dzieląc się pozytywnymi opiniami z innymi na temat marki, chwaląc ją i polecając, stają się jednocześnie ambasadorami firmy. Zdobywając tak oddanych klientów, marka wyprzedza jednocześnie swoją konkurencję.
Stawiając na działania PR-owe należy pamiętać, że jest to długotrwały proces, a efekt prac nie jest widoczny od razu. Klienci stykając się na rynku z dużą ilością marek, nie zaufają każdej od razu. Muszą zostać najpierw przekonani, dlaczego to właśnie tej, a nie innej firmie powinni zaufać.